Monday, April 6, 2009

berputik

7 tahun kemudian,

"mak mak, mase mun balik tadi kan, si mustapha anak pakcik dol yg kaye tuh dengan geng2 die kacau - kacau mun. mentang2 dorg ade basikal. mun tak suke la die tu mak"
kate maimunah yg sudah menjejaki darjah 1. Pn.Kalsom hanya memandang dgn senyuman "malas aku nak layan". Mustapha pule anak lelaki orang kaye kampung, Dollah secare kebetulannya pergi ke sekolah yang sama dengan maimunah. Mustapha sering menunjuk nunjuk kekayaan yang die perolehi kepada maimunah yang mennyebabkan kemarahan maimunah membuak - buak.

di suatu malam di rumah pakcik dol,
"daddy daddy, si munah itu knape die pegi sekolah jalan kaki? x penat ke die nnti?" tanye mustapha kepada bapanya dgn angkuh.
"biasalah mus, org tu tak mampu mus. naik ajelah ape yang ade. daddy rase, munah tuh tabah orangnye. setakat jalan kaki ke sekolah itu bukan perkare yang susah utk die. yang penting untuk die ilmu yang die terime. kte ni mus, kalau nak berjaye mestila bersusah - susah sikit." jawab pakcik dol.
"kalau macam tu daddy, mus nak jalan kaki je lah ke sekolah, boleh ayah?" tanya mustapha.
"tak payahlah, penatnye daddy belikan kamu basikal. nanti siapa pulak yang nk menunggangnye?" jawab pakcik dol.

Keesokan harinya,
maimunah melangkah keluar dari rumah dgn penuh keazaman untuk menimba ilmu. setelah separuh perjalanan dia terserempak dengan mustapha dan geng geng basikal 'lerun' nye. "eh munah, apa kate kau naik basikal aku ni, aku tumpangkan kau sampai sekolah. mau x?" pekik mustapha kepada maimunah. "tak usahlah mus, susahkan kau je. lagipun dah nak sampai da ke sekolah ni. yang kau baik sangat dgn aku ni apehal?" jawab maimunah. "aku bukan baik dengan kau, bapak aku kate, kalau nak berjaye kene bersusah. jadi, kalau aku susahkan diri aku membonceng kau. aku pasti akan berjaya suatu hari nanti, btol x kwn-kwn?" mustapha mereply. "ah sudahlah, malas aku nak melayan kau org semua, lambat jugk aku smpi nanti" jawab maimunah.

Petang itu,
"alamak! sudah pukul 5 ptg. mak aku mesti risau ni aku tak balik2." kate munah kepada dirinya sendiri.
maimunah segerakan langkah nya. kebiasaannya maimunah akan pulang ke rumah sebelum 5 ptg, oleh kerana membantu rakannya yang telah didenda gurunya, Pn Siti menyiapkan kerja sekolah dia menjadi alpa dan tidak sedar masa sudah berlalu. sewaktu dalam perjalanan munah terserempak lagi dgn mustapha "munah, kau da lambat ke? marilah aku tumpangkan kau. " kata mustapha. "ermmm, takpeke?" balas munah. "jangan byk songeh laaa. mari cepat!" kate mustapha. "oklah, terima kasih" balas munah.
perjalanan ke rumah maimunah mengambil masa selame 2o minit. mustapha membawa basikal selaju yang boleh untuk membolehkan maimunah sampai dgn segera, basikal yang ditunggang nye merentasi sawah - sawah yang terbentang luas. suasana yang nyaman itu dinikmati oleh mereka berdua.

"ok, dah sampai. eh munah! kau jangan cerita kat kawan2 kau aku kasi kau tumpang aku! tak cool laa aku nnti, janji tau?" bilang mustapha. "yalah mus, aku pon takde mase nak bercerita ttg ini." kata munah.
"kte jumpa lah bila2 yang aku rasa aku nak jmpe kau yee? bye bye!" kate mustapha.
maimunah terus memerhatikan perginya mustapha dari rumahnya dgn senyuman.

bersambung..

1 comment: